Ce este CAPTCHA si de ce avem nevoie de el ?

Orice proprietar de site se va intalni mai devreme sau mai tarziu cu problema spamului generat de robotii din internet. Fie ca ai un blog in care iti lasi impresiile, fie ca ai un magazin online sau un site de prezentare a firmei tale, te vei lovi de nevoia de a apela la puternicul cod CAPTCHA. Iar pentru a-i folosi la maxim avantajele, trebuie intai sa intelegi ce face.
CAPTCHA este o metodă automată de a determina dacă vizitatorul unui site este uman sau nu. Numele vine de la expresia „Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart”. Cuvantul CAPTCHA vine din engleza, de la capture (a captura).

Practic, orice vizitator care vrea sa adauge sau sa modifice o intrare din site, sa lasa un comentariu sau sa posteze un element (text, imagine, video, etc.) va trebuie sa completeze intr-un camp un cuvant sau o expresie afisata intr-un mic cadran alaturat, sub forma de imagine. In 99% din cazuri, aceste cuvinte sau expresii sunt scrise cu fonturi speciale, caractere deformate sau sunt colorate; totul pentru a face putin mai dificil procesul. Astfel, se pot separa robotii care posteaza automat mesaje sau linkuri pentru a face reclama, de utilizatorii reali. Desi a fost folosita in 1997 prima data de proprietarii motorului de cautare AltaVista (foarte popular in jurul anului 2000), CAPTCHA a ramas pana azi una din cele mai eficiente metode de blocare a spamului si este foarte raspandit in spatiul web.
captcha2
Un alt avantaj foarte mare este usurinta cu care poate fi introdus in siteul tau. Daca folosesti WordPress, poti pur si simplu sa cauti in meniul plugins la optiunea „Add New” dupa cuvantul cheie Captcha si sa instalezi primul plugin gasit. La Joomla! este aproape la fel de simplu. Pe pagina oficiala a celor de la Joomla!, la extensions se gasesc mai multe astfel de pluginuri usor de instalat si gratuite. In cazul unui site creat in html, la o simpla cautare dupa „Captcha html code” veti gasi foarte multe rezultate folositoare si gratuite. O alta setare foarte recomandata pentru siteurile construite pe platforma WordPress este instalarea pluginului Akismet si bifarea casutei “Hold a comment in the queue if it contains 2 or more links”.

Beneficiile aduse de folosirea codurilor CAPTCHA sunt imense, stopand in unele cazuri total spamul:
– nu veti mai fi nevoit sa stergeti zeci si sute de mesaje spam zilnic
– nu riscati infectarea sitelui sau a PC-urilor vizitatorilor cu malware din linkurile postate de spameri
– nu riscati aparitia continutului obscen, interzis sau nedorit prin imaginile postate de roboti
– nu riscati sa pierdeti bani din comenzile postate de roboti care nu vor fi onorate (in cazul magazinelor online)
– nu riscati ca Google sa marcheze siteul dumneavoastra ca si periculos si sa blocheze accesul catre el

Recent, s-a descoperit ca unii roboti reusesc sa „pacaleasca” coduri Captca clasice, chiar si cele de 2 cuvinte. Astfel a aparut o noua forma de cod. O imagine, despartita in doua sau mai multe bucati ia locul cuvintelor scrise cu caractere deformate. Utilizatorul trebuie sa recompuna imaginea, ca si un puzzle.

Se argumenteaza ca aceste coduri CATPCHA ar putea sa alunge utilizatorii prea comozi, care nu au rabdare pentru a completa aceste cerinte. Dar de asemenea, este adevarat ca majoritatea utilizatorilor sunt atrasi de siteuri/bloguri curate, fara linkuri comerciale de spam si tind sa revina pe aceste pagini. Totodata, un website plin de linkuri postate de roboti prezinta mari probleme de securitate atat pentru utilizator cat si pentru proprietar.

Claus Web incurajeaza toti clientii sai sa foloseasca cu incredere coduri CAPTCA cat mai complexe.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.